Wiadomości z rynku

piątek
27 grudnia 2024

eActros LongHaul zadebiutuje jako dalekobieżny eActros 600

Zakłady Mercedes-Benz Trucks przygotowują się do uruchomienia produkcji seryjnej
13 lipca 2023

W październiku 2023 r. Mercedes-Benz Trucks zaprezentuje seryjną wersję dotychczasowego eActrosa LongHaul – w nowej stylistyce i pod nową nazwą: eActros 600 Fot. Mercedes-Benz

 
Nadjeżdża akumulatorowo-elektryczna ciężarówka Mercedes-Benz do transportu dalekobieżnego. 10 października 2023 r. podczas światowej premiery Mercedes-Benz Trucks zaprezentuje seryjną wersję dotychczasowego eActrosa LongHaul – w nowej stylistyce i pod nową nazwą: eActros 600.
Oznaczenie typu „600” odnosi się do pojemności akumulatora liczonej w kilowatogodzinach – podobnie jak w przypadku dystrybucyjnego eActrosa 300/400. Tak duża pojemność akumulatora i nowa, ekonomiczna, zaprojektowana we własnym zakresie elektryczna oś napędowa zapewniają pojazdowi zasięg około 500 kilometrów bez konieczności doładowywania. Dzięki swemu niskiemu zużyciu energii, elektryczna ciężarówka wprowadzana na rynek jako „nowy eActros 600” – w porównaniu z konwencjonalnym Actrosem napędzanym silnikiem wysokoprężnym – ma stać się najbardziej ekonomiczną ciężarówką Mercedes-Benz Trucks do transportu dalekobieżnego. Według przewidywań producenta, ta e-ciężarówka znacznie przyspieszy głęboką transformację drogowego transportu towarowego w kierunku napędów neutralnych pod względem emisji CO2.
Od czasu jej zaprezentowania jako prototypu koncepcyjnego na targach IAA Transportation 2022, w fabryce Mercedes-Benz w Wörth budowano kolejne pojazdy testowe – wyposażone w kluczowe komponenty pochodzące z firmowych zakładów w Mannheim, Kassel i Gaggenau. Na początku roku prototypy zostały poddane wszechstronnym testom zimowym w Finlandii. Obecnie powstaje flota około 50 prototypowych pojazdów, które trafią do pierwszych klientów na testy w praktycznej eksploatacji. Równolegle cztery zakłady intensywnie przygotowują się do seryjnej produkcji eActrosa 600 i jego ważnych komponentów. Gotowość tej elektrycznej ciężarówki do produkcji seryjnej zaplanowano na rok 2024.
Karin Rådström, dyrektor generalna Mercedes-Benz Trucks:
– eActros 600 produkowany w Wörth może zastąpić większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego, ponieważ wyznacza dla naszych klientów nowe standardy ekonomiczności. Ponadto oferuje ogromne możliwości redukcji emisji dwutlenku węgla. Jestem przekonana, że ciężarówka ta zdefiniuje nowy standard w drogowym transporcie towarowym.
Yaris Pürsün, kierujący globalną produkcją komponentów napędowych w Daimler Truck, stwierdził:
– Wraz z wprowadzeniem eActrosa 600 produkcja w fabrykach układów napędowych Mercedes-Benz w Mannheim, Kassel i Gaggenau przesuwa się coraz bardziej w kierunku elektromobilności. Dlatego też zawczasu rozpoczęliśmy tworzenie produkcyjno-technologicznej sieci ośrodków kompetencyjnych, skupionych na komponentach napędów elektrycznych i obecnie jesteśmy już w trakcie przygotowań do produkcji seryjnej nowej generacji naszych jednostek napędowych.

Karin Rådström: – eActros 600 produkowany w Wörth może zastąpić większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego Fot. Mercedes-Benz

 

Z linii montażowej zakładu w Wörth

Wiedza i doświadczenie zdobyte podczas budowy prototypów w fabryce w Wörth procentują w pracach nad pojazdem seryjnym. eActros 600 powstaje na istniejącej już linii montażowej zakładu w Wörth, gdzie został elastycznie włączony w proces produkcji ciężarówek z napędem wysokoprężnym. Tutaj też wyposażany jest w komponenty napędu elektrycznego. W kilku etapach produkcyjnych montowane są oś elektryczna, akumulatory wysokonapięciowe i komora przednia, będąca złożonym modułem technicznym. Po zamontowaniu wszystkich komponentów wysokonapięciowych, następuje uruchomienie całego systemu i ciężarówka jest gotowa do jazdy. Aby jak najlepiej przygotować się do produkcji seryjnej, zespół ds. rozruchu produkcji ściśle współpracuje z konstruktorami. Gwarantuje to wykorzystanie w dalszym rozwoju pojazdu wiedzy i doświadczenia zdobytych podczas budowy prototypów. Pojazdy prototypowe powstają obecnie na linii montażowej w sposób maksymalnie zbliżony do produkcji seryjnej.

Nowa koncepcja stylistyczna kabiny eActrosa 600 nawiązuje do wzornictwa prototypu koncepcyjnego zaprezentowanego na targach IAA Fot. Mercedes-Benz

 

Kluczowe komponenty z Mannheim, Gaggenau i Kassel

Istotną rolę w elektryfikacji gamy produktów odgrywają również fabryki komponentów w Mannheim, Kassel i Gaggenau. Podobnie jak fabryka w Wörth, wszystkie trzy zakłady przechodzą obecnie transformację, w ramach której odchodzą od techniki napędów wysokoprężnych, stając się centrami kompetencyjnymi w zakresie komponentów napędów elektrycznych. Fabryka Mercedes-Benz w Mannheim, wiodący zakład produkujący silniki do pojazdów użytkowych, korzysta z ponad 25-letniego doświadczenia zlokalizowanego tam centrum kompetencyjnego ds. bezemisyjnej mobilności (KEM) i koncentruje się na technice akumulatorowej oraz instalacjach wysokiego napięcia. W fabryce w Mannheim powstaje tzw. komora przednia dla eActrosa 600 – przeznaczona zarówno dla pojazdów prototypowych, jak i seryjnych. Jest to złożony, skomplikowany w montażu moduł dla pojazdów zasilanych akumulatorowo, montowany w dawnej przestrzeni montażowej silnika spalinowego. W komorze przedniej umieszczono szereg sterowników i komponentów wysokiego napięcia, a także elektryczną sprężarkę powietrza – montaż poszczególnych komponentów, począwszy od przygotowania ramy po testy wysokonapięciowe, odbywa się w fabryce Mercedes-Benz w Mannheim.
Zakład produkcyjny w Gaggenau, wyspecjalizowany w przekładniach do ciężkich pojazdów użytkowych, przekształca się obecnie w centrum kompetencyjne w zakresie komponentów napędów elektrycznych. Już od 2021 r. w Gaggenau produkuje się kluczowe elementy osi elektrycznej do dystrybucyjnego eActrosa 300/400 i do eEconica. Będą tu również powstawać centralne komponenty osi elektrycznej nowej generacji, napędzającej prototyp i seryjną wersję eActrosa 600. Chodzi tu głównie o elementy mechaniczne, jakie zakład w Gaggenau od wielu lat produkuje do pojazdów z konwencjonalnymi układami napędowymi – komponenty przekładni, takie jak wały i koła, a także części obudowy. Fabryka w Gaggenau dostarcza je do Kassel, gdzie odbywa się kompletny montaż osi i komponentów przekładni.
Montażem osi elektrycznych zajmuje się zakład firmowy w Kassel – centrum kompetencyjne w dziedzinie osi konwencjonalnych oraz elektrycznych systemów napędowych. Oś elektryczna nowej generacji do eActrosa 600 została zaprojektowana specjalnie pod kątem zastosowań w transporcie dalekobieżnym. Posiada ona szereg innowacji technicznych, zapewniających jej wysokie osiągi i ekonomikę. Architekturę tej osi oparto na systemie zaprojektowanym na napięcie 800 V zamiast 400 V. W zakładzie w Kassel odbywa się obecnie prototypowy montaż osi elektrycznych do eActrosa 600. Do uruchomienia produkcji seryjnej powstanie tam nowa linia montażowa, obejmująca stanowiska testowe i kontrolne do sprawdzania parametrów funkcjonalnych i związanych z bezpieczeństwem. Podobnie jak w przypadku produkowanej już w Kassel osi elektrycznej, stosowanej w modelach eActros 300/400 i eEconic, również w nowej generacji osi obowiązuje zasada wykorzystywania wspólnych części. Oznacza to, że zarówno korpus osi, jak i piasty kół oraz elementy hamulców pochodzą z konwencjonalnej osi produkowanej w fabryce w Kassel od ponad dwóch dekad. Komponenty te elastycznie włączono w produkcję na linii montażowej elementów konwencjonalnych, dzięki czemu fabryka może łączyć produkcję osi konwencjonalnych i elektrycznych w zależności od potrzeb.

Zakłady produkcyjne Mercedes-Benz Trucks doskonalą umiejętności pracowników z myślą o produkcji samochodów ciężarowych z nowymi układami napędowymi Fot. Mercedes-Benz

 

Przygotowanie załogi do wymogów elektromobilności

W ramach transformacji zmierzającej do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla, zakłady produkcyjne nieustannie doskonalą umiejętności pracowników z myślą o produkcji samochodów ciężarowych z nowymi układami napędowymi. Elementem tych działań są m.in. szkolenia i kursy dokształcające dla pracowników zatrudnionych przy komponentach wysokonapięciowych lub pojazdach takich jak eActros. Tylko w Wörth we własnym centrum szkoleniowym już 2.700 pracowników uzyskało kwalifikacje niezbędne do montażu pojazdów i komponentów wysokonapięciowych.

Z myślą o przebiegu 1,2 mln km w ciągu 10 lat eksploatacji

Nowa koncepcja stylistyczna kabiny kierowcy eActrosa 600 zrywa z dotychczasowym wizerunkiem typoszeregu Actros, nawiązuje do wzornictwa prototypu koncepcyjnego zaprezentowanego na targach IAA oraz uzupełnia je wyrazistymi liniami i aerodynamicznym kształtem. Również we wnętrzu wprowadzono innowacje.
Trzy pakiety akumulatorowe zapewnią seryjnemu eActrosowi 600 łączną pojemność zainstalowaną na poziomie ponad 600 kWh, a dwa silniki elektryczne zintegrowane z nową osią elektryczną wygenerują moc ciągłą 400 kW i moc szczytową 600 kW. Oprócz ciągnika siodłowego, już od premiery rynkowej pojazdu, Mercedes-Benz Trucks będzie produkował również warianty podwozia ciężarowego eActros 600 do zabudowy. Zapewni to nabywcom szereg kolejnych możliwości zastosowania ciężarówki w transporcie elektrycznym. Konstruktorzy projektują eActrosa 600 pod kątem uzyskania takich samych parametrów wytrzymałościowych pojazdu i poszczególnych komponentów, jak w przypadku porównywalnego konwencjonalnego Actrosa do ciężkiego transportu dalekobieżnego, a więc przebiegu 1,2 miliona kilometrów w ciągu 10 lat eksploatacji.
W eActrosie 600 zastosowano akumulatory z ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi (LFP). Odznaczają się one przede wszystkim długą żywotnością oraz większą energią użyteczną. Korzystając ze stacji ładowania o mocy około jednego megawata, akumulatory seryjnego eActrosa 600 będzie można naładować z poziomu 20 do 80 procent w czasie znacznie krótszym niż 30 minut.
Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego, realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi. eActros 600 ma umożliwić klientom dokonanie właściwego wyboru pod względem rentowności, zrównoważonego rozwoju i niezawodności. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.