Wiadomości z rynku

poniedziałek
11 listopada 2024

Zmiana dyrektywy dotyczącej mas i wymiarów pojazdów

26 lutego 2024

Pojazdy ciężarowe będą mogły być większe i cięższe Fot. ZM

 
Komisja ds. Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła 14 lutego 2024 r. stanowisko w sprawie zmiany dyrektywy dot. mas i wymiarów pojazdów. Pojawiło się kilka zmian w stosunku do pierwotnej wersji projektu przedstawionej przez KE w ubiegłym roku. Oto najważniejsze z proponowanych zmian – informuje Artur Kalisiak, dyrektor ds. projektów strategicznych TLP:

- zwiększenie dmc pojazdów zeroemisyjnych do 44 t;
- zwiększenie dmc pojazdów o alternatywnych źródłach zasilania o jedną tonę;
- zwiększenie dmc autobusów przegubowych o trzech osiach o jedną tonę (paliwa alternatywne) lub o dwie tony (zeroemisyjne) (nie było tego w propozycji KE);
- zwiększenie wysokości pojazdów transportujących kontenery tzw. high-cube, zwiększenie długości autotransporterów;
- dopuszczenie w ruchu międzynarodowym pojazdów o dmc 44 t, pod warunkiem że każdy kraj, w którym się poruszają dopuszcza taką właśnie wyższą wartość dmc (dopuszczenie ważne do 31.12.2034);
- dopuszczenie do ruchu międzynarodowego, bez dodatkowych zezwoleń, dłuższych i cięższych pojazdów, tzw. EMS (European Modular System), pod warunkiem że dany kraj dopuszcza je na swoim terytorium i podaje do publicznej informacji drogi, po których mogą się poruszać;
- wprowadzenie nowego, unijnego oznakowania pojazdów EMS (nie było tego elementu w propozycji KE);
- możliwość wprowadzenia przez kraje UE minimalnych warunków szkolenia i certyfikowania kierowców prowadzących EMS;
- skrócenie czasu na implementację dyrektywy do 12 miesięcy (KE proponowała 24 miesiące).

W dalszym etapie prac propozycja zmiany dyrektywy poddana zostanie głosowaniu podczas sesji plenarnej PE, najprawdopodobniej w marcu br. Kontynuacja prac nastąpi już zapewne w czerwcu/lipcu br., po wyborze nowego składu PE (6-9 czerwca br.). Po zakończeniu prac w PE, negocjacje w sprawie zmiany dyrektywy prowadzone będą w ramach tzw. trilogu, czyli pomiędzy PE, Radą UE i KE. Po uzyskaniu wspólnego stanowiska w trilogu nastąpi finalne przyjęcie lub odrzucenie projektu. (red)

Źródło: TLP
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.