Wiadomości z rynku

niedziela
10 listopada 2024

Biometan sposobem na dekarbonizację transportu

IVECO i CNR przedstawiają wyniki najnowszych badań
12 września 2024

Fot. Iveco

 
Analiza przeprowadzona przez włoską Krajową Radę ds. Badań Naukowych (CNR) we współpracy z IVECO potwierdza, że bio-CNG jest optymalnym rozwiązaniem dla zbiórki odpadów – doskonałym przykładem gospodarki o obiegu zamkniętym „well-to-wheel”.

Firma IVECO wsparła badanie przeprowadzone przez Instytut Zanieczyszczenia Atmosfery Włoskiej Krajowej Rady Badawczej (CNR) w celu oceny wpływu na środowisko stosowania sprężonego biometanu pochodzącego z frakcji organicznej stałych odpadów komunalnych (OFMSW), porównując go z tradycyjnymi paliwami (olejem napędowym i sprężonym gazem ziemnym) stosowanymi w pojazdach wykorzystywanych do zbiórki odpadów na obszarach miejskich.

Na przykładzie Włoch

Punktem odniesienia dla badania był rynek włoski, charakteryzujący się powszechną siecią stacji tankowania CNG ze względu na dużą liczbę pojazdów napędzanych metanem – jedną z najwyższych w Europie. Przeprowadzona analiza była analizą Well-to-Wheel, tj. biorącą pod uwagę wpływ produkcji i wykorzystania paliwa, bez uwzględniania budowy lub utrzymania zakładów i infrastruktury, w celu uzyskania czystego porównania samych paliw. W analizie zbadano udział wychwytywania CO2 w łańcuchu produkcyjnym oraz udział koszyka energetycznego wykorzystywanego do zasilania różnych procesów przemysłowych.

Redukcja emisji gazów zmieniających klimat nawet o 96%

Wyniki badania ujawniają potencjalnie decydującą rolę sprężonego biometanu w dekarbonizacji sektora transportu i redukcji zanieczyszczenia powietrza na obszarach miejskich. W rzeczywistości, w analizowanym sektorze, sprężony biometan (bioCNG) może prowadzić do redukcji emisji gazów zmieniających klimat nawet o 96% w porównaniu z olejem napędowym oraz do redukcji emisji tlenków azotu nawet o 72%. Te znaczne redukcje mogą z pewnością przyczynić się do osiągnięcia celów neutralności węglowej określonych na poziomie europejskim.
Spośród wszystkich przeanalizowanych scenariuszy, najlepsze wyniki uzyskano przy założeniu, że wszystkie etapy łańcucha produkcji sprężonego biometanu, a więc od zagospodarowania OFMSW (organicznej frakcji stałych odpadów komunalnych) do fermentacji beztlenowej, uszlachetniania, wychwytywania CO2, sprężania biometanu i tankowania pojazdów, odbywały się w tym samym miejscu, zasilając wszystkie procesy energią wytwarzaną ze spalania biogazu wytwarzanego również na miejscu.
Giandomenico Fioretti, Head of Alternative Propulsion Business Development, IVECO powiedział:
– Jesteśmy zaszczyceni mogąc wspierać badania nad zrównoważonymi technologiami, które rzeczywiście są w stanie pomóc nam osiągnąć dekarbonizację w skuteczny i produktywny sposób. W IVECO zawsze wierzyliśmy w korzyści płynące z biometanu, dojrzałego technologicznie surowca dla całej naszej gamy i wielu misji naszych klientów. Badanie przeprowadzone przez CNR dodatkowo potwierdza, że wykorzystanie bioCNG jest rozwiązaniem zrównoważonym środowiskowo i może generować wysoce pożądaną gospodarkę o obiegu zamkniętym, wydobywając wartość z odpadów i materii organicznej, aby zapewnić paliwo do samej zbiórki odpadów, bez uszczerbku dla zdolności pojazdów do realizacji misji. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.